Sejtettük, szinte tudtuk, de most lett először kimondva. Titkokat árult el a Google szóvivője a State of the Search konferencián. Ezekben az órákban zajlik a State of the Search konferencia, amely talán a legfontosabb keresőoptimalizálással foglalkozó rendezvény világszinten. Nem csak a neves előadók miatt, hanem azért is, mert ezen a konferencián jelen van a Google szóvivője is, és rendszerint számos új bejelentést tesz. Nem történt ez most sem másképpen. Az itt elhangzottakról számolunk be ebben a cikkben. Sajnos a konferencián nem vagyunk jelen, és egyelőre csak a Twitter információk alapján lehet információkat gyűjteni az elhangzottakról, de a cikket bővítjük, amint megjelennek Amerikában az első beszámolók.

Igen, számít a rangsorolásban a közösségi média!

Talán a legérdekesebb mondanivalója az volt Gary Illyésnek a Google szóvivőjének, hogy a Google keresi a weben azokat az off-site jelzéseket, amelyek alapján meg tudja ítélni, hogyan viszonyulnak az emberek az adott weboldalhoz. Nem csak a linkeket nézi, hanem a márkaemlítéseket is, a közösségi médián. Hogy pontosan melyik közösségi médiáról van szó, azt Gary Illyés nem részletezte. A Twitter adataihoz hozzáfér a Google, de annak használata viszonylag korlátozott. Kérdés, hogy a Facebook adataihoz hozzáfér-e és ha igen, milyen mélységben, és pontosan hogyan gyűjti az ilyen jellegű adatokat? Ma már nagyon sok fizetős eszköz képes arra, hogy meglehetősen pontosan felbecsülje egy weboldalnak a Facebook irányából érkező forgalmát. A Google ennél vélhetően lényegesen többre képes. De a lényeg itt az, hogy a közösségi média és weboldalunknak ott történő megjelenése befolyásolja a rangsorolást. Tudtuk ezt rég, de kimondva sosem volt ilyen egyértelműen a Google részéről.

Fontos, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a weboldaladhoz!

Amit Gary Illyés folyamatosan hangsúlyozott, az az volt, hogy fontos az, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a weboldaladhoz és a márkádhoz az interneten. Például tett egy olyan megjegyzést mely szerint a rangsorolást befolyásolhatja, hogy az online lévő emberek mennyire utálják az oldaladat. Elmondta azt is, hogy a Google off-site bizonyítékokat gyűjt arra, amely alátámasztja, hogy helyesen ítélik-e meg a Google az oldal minőségét. Érdekes módon az előadás során többször is elmondta azt Gary Illyés hogy figyeljünk oda arra, hogy milyen az emberek megítélése weboldalunk irányában: Megerősítette ugyanakkor azt, hogy az oldalon látható hozzászólások SEO szempontból hasznosabbak, mintha ugyan ezek a közösségi médián jelennének meg. Mindezek arra utalnak, hogy a Google egyre jobban képes érzékelni a felhasználói véleményeket, és ami fontos, ez nem az oldalon tanúsított viselkedés alapján történik, hanem off-site, azaz az oldaltól független szempontok alapján. Erre a jövőben nagyon érdemes lehet odafigyelni, hiszen rangsorolási tényező!

Mobil indexelés

Gary Illyés beszél a mobil indexelésről is. A legfontosabb állítások az alábbiak voltak: Az eddigi tapasztalatok alapján a mobil indexelés során a struktúrált adatok, a tartalom és a képek, valamint a hreflang alkalmazása jelenti a legnagyobb problémát. Ez azt jelentheti, hogy ezek azok az elemek, ahol az asztali verzió és a mobil nézet között ezeken a területeken a legjelentősebb különbségek vannak. A másik fontos bejelentés az volt, hogy a mobil indexelés vélhetően fokozatosan kerül bevezetésre és nem lesz egy konkrét naphoz köthető indulási dátum:

Search Console

Ahogy arról már többször is írtunk, alapvetően átalakul majd a Search Console, és a jövőben lényegesen több adatot kapunk a Google-tól. A legjobb hír, hogy a Google elkezdte összegyűjteni azokat az adatokat, amelyek ahhoz kellenek, hogy 90 napnál hosszabb időszakra visszamenőleg lehessen megnézni, hogy mely kulcsszavakra érkeznek látogatók oldalunkra. Ez a leghasznosabb elem a Search Consoleban SEO szempontból, és ezidáig a 90 napos korlátozás elég fájó pont volt. A jó hír az, hogy a Google már elkezdte gyűjteni az adatokat visszamenőleg. A második bejelentés ezzel kapcsolatban, hogy a Search Consoleban jelen lesznek már a hang alapú keresés során összegyűjtött kulcsszavak, de egyelőre ezek nem lesznek szűrhetőek. A hang alapú keresés a keresőoptimalizálás egyik nagy jövőben kihívása, jó látni, hogy a Google e téren több adatot fog adni nekünk.

Algoritmusok

Gary Illyés beszélt a Google algoritmusairól is. Itt nagy újdonság nem hangzott el, a legfontosabbak az alábbiak voltak. A Ranbrain algoritmus kapcsán elmondta, hogy ez akkor fontos rangsorolási szempontból, ha soha nem látott keresőszót kap a Google, vagy a long tail kereséseknél, amikor más rangsorolási tényezők kevésbé állnak rendelkezésre: A Pingvin algoritmusról azt mondta el, hogy már automata módon üzemel és csak alkalomszerúen nyúlnak hozzá. Elhangzott az is, hogy nagyjából naponta kétszer módosítja algoritmusait a Google.

A találati lista

A találati lista kialakítását egy nagyon beszédes képpel írta le a Google szóvivője. Elmondása szerint a találati listát egyfajta licitrendszeren keresztül alakítják ki, ahol a rangsorolási tényezők egyfajta licit valutának számítanak, és ez alapján foglalják el a helyüket a találati listán.

Technikai SEO

Gary Illyés azt nyilatkozta, hogy mind a 301-es, mind a 302-es átirányítás az összes Page Rank-et átadja, nincs különbség köztük e tekintetben, használhatjuk bármelyiket. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy vannak más szignálok is, amelyek számítanak, és ott nem történik meg az adatátadás a 302-es átirányítás esetén. Beszélt arról is, hogy a belső linkek nofollow-ra helyezése annak érdekében, hogy elkerüljük a Pingvin algoritmus, teljes ostobaság. A kiemelt részletek (Featured Snippets) erőteljes fejlesztés alatt állnak, így folyamatosan változik, hogy mi és miért kerülhet ki.

Büntetések

Gary Illyés elmondta azt is, hogy ha egy weboldal folyamatosan manipulálja a cikkek megjelenítésének dátumát, az idővel elveszíti a dátum megjelenítést a találati listán. Nagyjából ezek voltak a legfontosabb dolgok, amelyek elhangzottak a konferencián. Ha új, érdemi tényről tudomást szerzünk, akkor bővítjük a cikket!